NÁŠ SVAZ PLNĚ PODPORUJE VÝSTRAŽNOU STÁVKU ŠKOLSKÝCH ODBORŮ

.

logo stavkyČeskomoravský odborový svaz pracovníků školství vyhlásil na den 27.11.2023 jednodenní výstražnou stávku. Cílem stávky je zabránit dalšímu snižování výdajů ve školství, které by nesporně negativně ovlivnilo kvalitu vzdělávání.

Nedostatek finančních prostředků ve školách by způsobil výrazný pokles počtu hodin věnovaných výuce, omezení možnosti školy dělit třídy na skupiny, ve kterých je vzdělávání efektivnější, zvyšování počtu žáků ve třídách, omezování volitelných předmětů, ohrožení existence malotřídek.

Jednoznačně podporujeme protest s cílem zabránit nekoncepčním zásahům do fungující vzdělávací soustavy, zabránit škrtům v rozpočtu kapitoly školství na rok 2024 a nepřipustit, aby se platy nepedagogických pracovníků a ostatních pedagogů v roce 2024 snížily.

Další informace na webu ČMOS PŠ 
(SNO)

 

NABÍDKA PRO ODBOROVÉ ORGANIZACE

.

PhotoScanOdborovým organizacím nabízíme ke koupi tištěný PENĚŽNÍ DENÍK ODBOROVÉ ORGANIZACE v nové aktualizované verzi (na základě připomínek z odborových organizací). Peněžní deník obsahuje vše potřebné pro řádné vedení účetnictví Odborové organizace (vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu dle zákona č.563/1991 Sb. v platném znění).

Takto ve smylu výše uvedeného zákona účtují " ... účetní jednotky, které jsou právnickými osobami a mohou vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu; jedná se o právnické osoby, které nebyly založeny za účelem podnikání (tzv. nevýdělečné organizace) ... ", tedy odborové organizace. Peněžní deník slouží k záznamům pohybů jak v pokladně, tak i na bankovním účtu organizace, včetně evidence členských příspěvků a dalších příjmů a výdajů.

Náhled stran deníku ZDE a ZDE

 

 

Rozsah:   24 listů
Cena:       79,- Kč / ks pro členské Odborové organizace SNO (včetně poštovného)
               109,- Kč / ks pro ostatní Odborové organizace a zájemce (včetně poštovného)

Deníky zasíláme poštou. Úhrada je vždy na základě fakturace. Na dobírku nezasíláme! Objednávejte na emailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

AKCE - při objednávce 2 a více kusů Peněžního deníku poskytujeme slevu 15% z celkové ceny objednávky!
(SNO)

 

MŮŽE ZAMĚSTNAVATEL ZAMĚSTNANCE FINANČNĚ TRESTAT?

.

paragraphStále se u nás objevují situace, kdy zaměstnavatelé postihují finančním způsobem zaměstnance za porušení jejich povinností (dle dřívější terminologie porušení pracovní kázně) anebo z důvodu špatných pracovních výsledků. Týká se to nejen malých, ale i těch skutečně velkých zaměstnavatelů.

Obecně lze tedy konstatovat, že zaměstnance nelze finančně postihovat za porušení jejich povinností. Ukládání takového finančního postihu je výslovně zakázáno v § 346b odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce. Pokud by se zaměstnavatel od tohoto ustanovení zákoníku práce odchýlil, třeba i ujednáním se zaměstnancem například v pracovní smlouvě, jednalo by se o ujednání nicotné, tedy takové, které právně neexistuje a nelze podle něj postupovat, aniž by se toho zaměstnanec musel výslovně dovolat (k takovému ujednání se nepřihlíží).

Jakýkoliv finanční postih, který by byl zaměstnanci uložen a také jím uhrazen, tak bude bezdůvodným obohacením na straně zaměstnavatele a zaměstnanec se může domáhat jeho vrácení. Pokud by takovou finanční sankci zaměstnavatel strhl zaměstnanci přímo z jeho mzdy, bylo by takové jednání ze strany inspektorátu práce nepochybně kvalifikováno jako správní delikt dle § 26 zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, za který lze zaměstnavateli uložit sankci ve výši až 500 000 Kč.

Od uložení finančního postihu je ovšem nutné odlišovat případné nároky zaměstnavatele a jejich vymáhání, například nárok na náhradu škody vzniklou porušením povinnosti zaměstnance nebo naopak zánik práva zaměstnance na určité plnění od zaměstnavatele, zejména na mzdu, která, pokud již byla vyplacena, se stala bezdůvodným obohacením na straně zaměstnance a lze požadovat její vrácení.

Porušení povinností zaměstnance tak musí zaměstnavatel trestat výlučně disciplinárními postupy, tedy prostřednictvím tzv. vytýkacího dopisu nebo ukončením pracovního poměru, pokud se jedná o porušení dosahujícího intenzity závažného nebo zvlášť hrubého porušení povinností zaměstnance vztahujících se k vykonávané práci.

Jedinou možností, kdy lze brát porušení povinností zaměstnance v potaz v souvislosti s poskytováním mzdy, je rozhodování zaměstnavatele o přiznání variabilní složky mzdy. Pokud by porušení povinnosti (typicky nesplnění pracovního úkolu) mělo přímý vliv na práci, zejména na výkonnost nebo výsledky zaměstnance, mohlo či dokonce mělo by to být důvodem pro snížení složky mzdy (v rámci zohlednění kritérií uvedených v § 110 ZP). Nicméně konkrétní dopad do určení mzdy je založen na horší výkonnosti či výsledcích, nikoli samotném porušení povinnosti.

V situacích, kde zaměstnavateli vznikne porušením povinnosti zaměstnance škoda, lze samozřejmě po zaměstnanci požadovat její úhradu, a to za podmínek a v limitech stanovených zákoníkem práce – zejména tedy s omezením povinnosti k úhradě škody způsobené nedbalostí zaměstnance na 4,5násobku jeho průměrného měsíčního výdělku zjišťovaného k okamžiku porušení povinnosti (nikoliv vzniku škody). Částka, která je po zaměstnanci zaměstnavatelem z tohoto titulu požadována, ovšem musí odpovídat reálné újmě na straně zaměstnavatele a zaměstnavatel musí být schopen výši škody v případě sporu se zaměstnancem prokázat, což může být v některých případech velmi komplikované – například jde-li o porušení sjednané povinnosti mlčenlivosti, nekalé soutěže nebo zákazu konkurence.

Mezi nejčastější případy, kdy zaměstnavatelé požadují náhradu škody, patří například ztráty různých identifikačních či jiných karet ke vstupu do objektu zaměstnavatele nebo jiných drobných předmětů a pomůcek svěřených zaměstnancům. V těchto případech se lze často ve vnitřních předpisech setkat se stanovenými sazbami (pokutami) pro zaměstnance v případě takové ztráty zaviněné zaměstnancem. Takové ustanovení je v pořádku pouze v případě, že pokuta odpovídá skutečné škodě na straně zaměstnavatele. Pokud je zaměstnavatelem takto požadovaná částka vyšší, než je reálná škoda (např. pro odrazující efekt), bude zaměstnavatel při jejím vymáhání postupovat v rozporu s právními předpisy. Navíc, i pokud bude výše škody k náhradě takto specifikována vnitřním předpisem nebo jiným jednostranným dokumentem zaměstnavatele, bude stále zaměstnavatel povinen v případném sporu se zaměstnancem prokázat vznik škody a její výši, porušení povinnosti zaměstnance a jeho zavinění.

Zaměstnavatel není ani v tomto případě oprávněn provést srážku takovéto škody ze mzdy zaměstnance, nebylo-li to výslovně sjednáno (například dohodou o srážkách ze mzdy uzavřenou po vzniku škody).
(SNO)

 

V OLOMOUCI SE USKUTEČNILO XVIII. SHROMÁŽDĚNÍ ZÁSTUPCŮ ČLENSKÝCH ORGANIZACÍ SVAZU

.

IMG 0622V úterý 7. listopadu se v Olomouci uskutečnilo XVIII. Shromáždění zástupců členských organizací naše svazu.

Přítomní zástupci organizací tak v tomto projednali především aktuální situaci ve svazu a stav členské základny. Schválili změny Stanov svazu, změny v Sociálním fondu a schválili rozpočet na rok 2024. V oblasti Sociálního fondu dojde od 1.1.2024 ke změnám ve výši jednotlivých dávek či rošíření možností čerpání příspěvků z fondu. Sociální fond je velmi oblíbený a důležitý prostředek přímé finanční pomoci jednotlivým členům.

Ve schváleném návrhu rozpočtu svazu pro rok 2024 je reagováno na zvyšující se režijní náklady svazu, které se daří pokrývat příjmy a celkový rozpočet je navržen jako mírně přebytkový. Projednána byla rovněž i pololetní účetní závěrka a výsledky hospodaření za první pololetí tohoto roku.

Diskutovány byly i další nabídky členům v oblasti oblíbených rekondičních pobytů v lázních, které se daří dojednat i pro další rok a nově i probíhající jednání s cestovní kanceláří o navázání spolupráce v oblasti pobytových a poznávacích zájezdů.

Náš svaz sice nepatří mezi ty velké svazy, přesto se snaží pro své členy dělat maximum služeb spojených s odborovou činností. Proto byly na Shromáždění i vyhodnoceny právní služby a poradenství, které jsou stěžejním piliřem odborové činnosti. To se mimo jiné projevuje pokračujícím zájmem o členství v našem svazu. V této souvislosti bohužel ve většině případů nemůžeme přijímat odborové organizace, které jsou zakládány či již aktivními členy jiných odborových svazů a jejichž stanovy toto výslovně zakazují.

Součástí Shromáždění bylo i školení z oblasti pracovního práva, které reagovalo především na aktuálně platnou tzv."transpoziční novelu" Zákoníku práce, kde dochází v řadě oblastí ke zcela zásadním změnám.

Další Shromáždění se uskuteční na jaře roku 2024 opět v Olomouci. Zápis z jednání Shromáždění je k dispozici na intranetu svazu.
(SNO)

 

VLÁDNÍ BALÍČEK ZVÝŠÍ ODVODY VŠEM. NEJVÍCE PAK ZAMĚSTNANCŮM

.

1EBC57EF B611 4BE6 A3EA B7EBC124182DPřed pár dny schválený konsolidační balíček je novelou šesti desítek zákonů, čímž se schválené daňové změny dotknou prakticky všech. Odvody domácností se podle propočtů ekonomů a daňových poradců příští rok zvýší o desítky tisíc korun, v některých případech až o desetinu, přičemž nejhůře na tom budou středně příjmoví zaměstnanci s malými dětmi.

Zaměstnance zasáhnou především rušené slevy na daních a nový odvod na nemocenské ve výši 0,6 procenta jejich hrubého příjmu. OSVČ vzroste vyměřovací základ, firmám stoupne korporátní daň. Tisíce korun ročně navíc zaplatí domácnosti za skoro dvojnásobný nárůst daně z nemovitosti a vyšší spotřební daně zejména u alkoholu a tabáku.

Kvůli zrušení či omezení některých daňových slev a zavedení příspěvku na nemocenské pojištění zaměstnanců se v procentuálním vyjádření nejvíce zvýší daňové a odvodové zatížení u rodin s dětmi staršími tří let, kdy má rodič příjem kolem 40 až 50 tisíc Kč měsíčně a druhý rodič je doma s dětmi a nedosahuje příjmu nad 68 000 Kč ročně. Dále se zaměstnanců může dotknout i omezení daňového osvobození benefitů typu příspěvek na sportovní a kulturní akce či využití zdravotnických zařízení, kde vláda osvobození nově zastropovala na polovině průměrné mzdy, což je asi 1800 Kč měsíčně. Do tohoto limitu se ale většina lidí s benefity vejde.

Balíček také zvyšuje spotřební daně z tabáku, alkoholu a hazardu a o 1,8násobek zvedá daň z nemovitostí, což se dotkne nejen domácností, ale i podnikatelů a firem. Naopak na polovinu klesne státní podpora stavebního spoření.

Reálné příjmy mohou příští rok opět klesnout i kvůli změnám v DPH, kde se sice přeřadí ze sazby 15 procent do sloučené nižší 12procentní sazby potraviny, u řady položek včetně sociálně citlivých však bude zdanění vyšší než dnes a jejich ceny tak vzrostou. Růst nákladů na bydlení bude spojený především se zvýšením DPH u centrálního tepla a vodného a stočného z deseti na 12 procent a dojde i ke zvednutí DPH u úklidových služeb ve společných prostorách z deseti na 21 procent a zvýšení DPH u svozu komunálního odpadu z 15 na 21 procent. K tomu se přidá vyšší daň z nemovitosti, kterou většina pronajímatelů promítne do výše nájemného. Lidem bydlícím v rodinných domech zase může prodražit vytápění přesunutí palivového dřeva, pelet či briket z 15procentní do základní 21procentní sazby DPH.

Dopady vládního balíčku tedy budou zjevně na úplně všechny. Nicméně, zaměstnanci jej opět odnesou nejvíce.
(SNO)

 

V HOSTINNÉM JEDNALO PŘEDSEDNICTVO SVAZU

.

IMG 1940V úterý 17. října se v Hostinném sešlo Předsednictvo svazu na svém XXXII. zasedání. V rámci jednání se Předsednictvo zabývalo činností svazu a dalšími vnitrosvazovými záležitostmi.

Hlavním bodem jednání byla přípava a projednání návrhu rozpočtu svazu na rok 2024 a příprava XVIII. jednání Shromáždění, které se uskuteční v úterý 7. listopadu v Olomouci. Projednány byly návrhy na úpravy Sociálního fondu, kdy jsou navrženy úpravy a zvýšení jednotlivých příspěvků.

Předsednictvo se rozvněž zabývalo hospodařením Sociálního fondu svazu, ze které jsou členům svazu vypláceny příspěvky při různých životních situacích. Dále byly diskutovány otázky další činnosti a odborové integrace. 

Další jednání Předsednictva se uskuteční v prosinci.
(SNO)

 

Kontaktní údaje

Svaz Nové odbory
Ptenský Dvorek č.100
798 43 PTENÍ
IČ: 052 14 874
DIČ: CZ05214874
Datová schránka: ica7eus

Mobil:   736 512 973
E-mail: sekretariat@noveodbory.cz